advokat@klovfjell.no

+47 22 17 74 00

KløvfjellKløvfjellKløvfjellKløvfjell
Menu
  • Rettsområder
  • Advokatene
  • Fri rettshjelp
  • Fagartikler
  • Samarbeidspartnere
  • Kontakt oss
    • Advokatvarsling.no
    • Linker
      • Mobbesak
      • Barnevernsportalen
      • Eiendomsrettsportalen
      • Erstatningsrettsportalen
      • Utlendingsrettportalen
Forbrukerrett

REKLAMASJON KNYTTET TIL FEIL VED KJØP AV NYBIL

Share this post

Av advokatfullmektig Servet Yildiz Stêrk, Advokatfirmaet Tveter og Kløvfjell AS

Mange kjøper en helt ny bil for å unngå verkstedsbesøk og uforutsette regninger. Nye biler kan imidlertid også være beheftet med feil, og statistikk viser at mange av henvendelsene Forbrukerrådet mottar omhandler feil knyttet til kjøp av nye biler. Hvilke muligheter har man for å få kompensasjon hvis bilen ikke svarer til forventningene?

Hvis det er avvik mellom faktisk og kontraktsmessig ytelse som ikke skyldes forhold på kjøpers side, foreligger det en kjøpsrettslig mangel som kan gi grunnlag for å kreve prisavslag, reparasjon, erstatning eller levering av en ny bil. Dersom feilen ikke er «uvesentlig» kan man også kreve heving av kjøpet.

For å kunne påberope et slikt krav mot selger, er det imidlertid viktig at man reklamerer i tide. Reklameres det for sent, kan man tape retten til å gjøre feilen gjeldende mot selger.

Ved å reklamere markerer man overfor selger at man ikke er fornøyd med kjøpet, og at man ønsker å klage. Dette skaper forutberegnelighet for selger, som får mulighet til å innrette seg på at han vil kunne stå ansvarlig for de feil som er beheftet ved bilen.

Dersom man som privatperson har kjøpt bilen av en forhandler, oppstiller forbrukerkjøpsloven viktige frister for reklamasjon man må forholde seg til. Både den absolutte og relative reklamasjonsfristen må være overholdt for at reklamasjon anses å være rettidig inngitt.

Den relative reklamasjonsfristen bestemmer at kjøper må gi beskjed til selger om at vedkommende ønsker å reklamere innen rimelig tid etter at feilen ble, eller burde blitt, oppdaget.

Det er hensiktsmessig å reklamere med en gang man oppdager eventuelle feil. Kjøper er imidlertid gitt en viss tid til å områ seg, og i forbrukerkjøp kan den relative reklamasjonsfristen aldri være kortere enn to måneder fra feilen ble oppdaget.

I tillegg må den absolutte reklamasjonsfristen overholdes. Av forbrukerkjøpsloven § 27 fremgår det at hovedregelen er at man må reklamere innen to år. For gjenstander som er ment å vare vesentlig lengre, utvides imidlertid fristen. Ved kjøp av ny bil er reklamasjonsfristen derfor overholdt dersom feilen er påberopt innen fem år etter overtakelse.

Hvordan skal reklamasjon fremsettes?

Av forbrukerkjøpsloven § 27 fremgår det at kjøper må gi selger «melding» om at han vil påberope seg reklamasjon. Dette kan gis både skriftlig og muntlig. Av bevismessige årsaker er det imidlertid hensiktsmessig å fremsette reklamasjon skriftlig. Da unngår man eventuelle tvister om tidspunktet for når reklamasjon ble fremsatt. Det anbefales derfor å skrive en e-post, et brev eller en SMS til selger om at man ønsker å reklamere.

Bistand ved reklamasjon

Advokatfirmaet Tveter og Kløvfjell bistår i tvister knyttet til mangler ved kjøp av bil. Ta gjerne kontakt ved spørsmål om dine rettigheter.

Leave a Comments Cancel Reply

Fagartikler

  • Beslag av verdier innen fiskeri 16. oktober 2022
  • Working in Norway during the COVID-19 pandemic 10. januar 2022
  • Tvangsmulkt som reaksjonsform ved brudd på fiskerilovgivningen: et legitimt pressmiddel eller uttrykk for myndighetenes maktmisbruk? 22. november 2021
  • Business in Norway 3. november 2021
  • Fiskekvoter og arv 28. oktober 2021
  • Miljønormen etter akvakulturloven 10. august 2021
  • Sanksjoner innen oppdrettsnæringen 28. juli 2021
  • OPPKJØP AV FISKEBÅTREDERIER 28. juli 2021
  • Lakseoppdrettsnæringen 3. juli 2021
  • REKLAMASJON KNYTTET TIL FEIL VED KJØP AV NYBIL 10. juni 2021
  • STATENS ERSTATNINGSANSVAR SOM FØLGE AV BRUDD PÅ EØS-AVTALEN 2. juni 2021
  • IT-kontrakter 6. mai 2021
  • Intellectual Property Rights 26. april 2021
  • Introduksjon til immaterielle rettigheter 22. april 2021
  • TILRETTELEGGING FRA ARBEIDSGIVERS SIDE 27. februar 2021
  • Skattefradrag på investering i oppstartsselskaper 24. februar 2021
  • Skattefri omdanning av næringsvirksomhet 20. januar 2021
  • VAT- obligations for foreign suppliers of services in Norway 1. oktober 2020
  • HVORDAN UNNGÅ TILLEGGSSKATT 30. september 2020
  • TESTAMENT 16. september 2020

Kontakt oss

Postadresse: Postboks 216 Bogstadveien, 0323 Oslo

Besøksadresse: Oscarsgate 27, 0352 Oslo

Døgnbemannet  Tlf: +47 22 17 74 00 

Fax: +47 22 17 74 01

Epost: advokat@klovfjell.no

Åpningstider

Åpent: Mandag – Fredag: 09:00 til 17:00 Stengt: Lørdag og søndag

Meny

  • Rettsområder
  • Advokatene
  • Fri rettshjelp
  • Fagartikler
  • Samarbeidspartnere
  • Kontakt oss
    • Advokatvarsling.no
    • Linker
      • Mobbesak
      • Barnevernsportalen
      • Eiendomsrettsportalen
      • Erstatningsrettsportalen
      • Utlendingsrettportalen

© 2018 Kløvfjell, All Rights Reserved.